Du vet nesten garantert hvem Kristian Skjellum Aas er om du er medlem av den populære Togferie-gruppen på Facebook. Han svarer på det meste.
– Det er jo ikke så mye arbeid. Når du kan det, så synes du jo det er mest gøy. Det er ikke noe som ligger i arbeidsbeskrivelsen min på jobb, selv om det er med å oppfylle noen av målene til Naturvernforbundet. Togferie-gruppa er hobby.
Det er ingen tvil om at Kristian Skjellum Aas er opptatt av både tog og miljø. Han jobber til vanlig som redaktør for både medlemsbladet og nettsidene til Naturvernforbundet. Tidligere var han aktivt med i Natur og Ungdom, blant annet som leder for Trondheim sitt lokallag.
Det var tidligere kollega Eivind Trædal som startet Togferie-gruppen som i løpet av fire måneder har passert 24 000 medlemmer. Trædal er til vanlig politiker for Miljøpartiet De Grønne i Oslo. Kristian var tidlig klar over at han ville bidra til gruppa.
– Jeg har jobba med transportpolitikk i mange år og er interessert i miljøvennlige måter å reise på. Jeg skjønte, når Eivind laget den gruppa, at jeg kunne gjøre en innsats og hadde en del kunnskap som andre ville ha.
De siste fire årene har Kristian også oppdatert guiden sin “På ferie uten fly eller bil” på Naturvernforbundet sine sider. Der viser han frem hvordan man kommer seg på utenlandsferie med mer miljøvennlige transportformer som båter, busser og tog. Guiden er et av hjertebarna hans i jobben.
Har reist på togferier i over 20 år
Man skjønner fort at Skjellum Aas er et togferie-leksikon av de sjeldne. Han har hatt interesse for jernbane siden hans første togferie fra Trondheim til Stjørdal.
– Mora mi tok meg med for å besøke en gammel tante og onkel på Stjørdal og vi skulle ikke kjøre den svette bilen, men reise med tog. Det var kjempespennende.
– Senere reiste jeg på togferie med en kompis i 1994. Da hadde vi det som het ScanRail-billett og som gjaldt Norden. Den var litt forskjellig fra Interrail ved at den også dekket reiser innenfor Norge. Vi reiste blant annet på Roskilde-festivalen i Danmark og tok toget opp gjennom Sverige til Narvik og hit og dit.
I 1997 var han på sin første Interrail-tur, siden har det blitt mange flere togferier.
Mange fordeler, men langt mer komplisert enn det burde være
Det er ikke bare lave klimagassutslipp som gjør at Kristian synes det er kjekt å feriere med tog. Man får i tillegg muligheten til å se og oppleve mange flere steder.
Han tar seg likevel ofte i å forklare hva som er raskeste vei, for eksempel til Lisboa i Portugal. Med tog kan man i teorien komme seg dit på to døgn.
– Og det kan du, men det er så mye spennende å se på veien, så jeg vil ikke anbefale folk på ferie å reise ned til Lisboa på to døgn, sier han.
Kristian mener man heller bør finne seg et stoppmønster på vei ned og et annet stoppmønster på vei tilbake, for å oppleve noe mer.
– Det er jo fordelen med togferie fremfor andre typer ferie, at det er enkelt å stoppe flere steder.
– Thomas Horne hadde et innlegg på NRK Ytring om hvor tungvint, dyrt og usikkert det er å dra på ferie med tog. Er du enig med han?
– Ja, det er det vi må gjøre noe med. Derfor Togferie-gruppen, derfor politisk press for flere avganger og bedre billettsystemer. Jeg tror den beste måten vi kan påvirke er å fortelle hvor vanskelig det er i dag. De fleste vet ikke det og politikerne som bestemmer vet ikke det – de reiser ikke på togferie eller bruker tog på lengre distanser.
– Så du vil anbefale folk å søke hjelp, for eksempel i Togferie-gruppa?
– Hvis det er ting de lurer på, så vil jeg anbefale dem å spørre i gruppen. Det er mange kompetente folk med i gruppa, ikke bare meg. Togferie har veldig mange fordeler selv om det er mer tungvint enn å bestille flybillett. Blant annet at man kan stoppe flere steder, det er mer miljøvennlig og mer fleksibelt.
(Intervjuet fortsetter etter bildet …)
– Hva er det folk flest spør mest om?
– Hvordan bestille plassbilletter til interrail-billetten min.
— Finnes det et enkelt svar på det?
— Jeg har laget et «enkelt» svar på en nettside som er gruelig lang – der står mange av svarene. Men det enkle svaret: du kan enten betale dyrt til et reisebyrå for å bestille plassbilletter, eller du kan ordne det selv ved hjelp av guiden. Den gir hvert fall en ganske god pekepinn på hvor du kan bestille det selv for å gjøre det billig. I tillegg til hvilke tog det kan være lurt å ta kontakt med et reisebyrå for å reservere plass på.
Hvis man bruker et reisebyrå kommer Kristian med en advarsel.
— Jeg har sett eksempler på folk som har betalt mange tusen kroner mer enn det de egentlig trenger. Da har reisebyrået bestilt plassbilletter på tog der du ikke behøver plassreservering, og tatt masse penger for det.
Barn synes det er gøy – mye mer surmuling i bilen
Å reise på togferie med barn er ikke noe problem, mener han.
– Veldig mange er tydelig bekymra for å reise langt med tog med unger. Barn er forskjellig, men vi har god erfaring med det. De har stort sett synes det har vært gøy, selv om de innimellom kan synes det blir litt langt, men det har aldri vært mye surmuling – det er mye mer surmuling hver gang vi setter oss i bilen.
– Men det er lurt å ha med en kortstokk eller lignende. Vi er jo en sånn moderne familie som sitter en del med trynet i nettbrett og mobiltelefoner – vi setter oss ikke til å spille kort hjemme liksom.
– Sommerferien i fjor, så satt vi og tok tog gjennom Ungarn og spilte kort, det var kjempekoselig! Ungene snakker om det ennå. Det er de små gledene som teller.
Kan bli en kaotisk sommer
Det er store variasjoner i hva en ferietur til Europa koster, forklarer Kristian.
– Ned til Hamburg kan man komme seg for 600 kroner hvis man bestiller i god tid og kombinerer buss og tog. I Hamburg er det mange kjappe forbindelser videre sørover i Europa. Flaskehalsene for nordmenn som vil ut i Europa er det norske og danske jernbanenettet, spesielt strekningen København-Hamburg, sier han.
Har man lite budsjett vil det lønne seg å være ute i god tid og bestille enkeltbilletter, men da sier man samtidig fra seg fleksibiliteten som Interrail tilbyr. Med Interrail kan du hoppe på nesten alle tog.
– Interrailbillett gjør det enklere hvis du mister et tog, du kan bare hoppe på det neste og har fortsatt gyldig reisebillett. Unntaket er hvis det er obligatorisk plassreservering og det er fullt. Da må du finne et annet tog, men det finnes som oftest. Også må du regne med å stå innimellom, det er mange som er ute på togferie i sommer.
– Tror du Europa er klar for årets sommer, for å ta imot alle reisende?
– Togkapasiteten? Nei, den er ikke på plass. Det kommer til å bli stappfullt.
– Men tror du den økte interessen kommer overraskende på togselskapene?
– Ja, jeg tror det kommer som julekvelden på kjerringa. Tror ikke noen har forutsett 50 prosent økning i Interrail-salget i Sverige og Danmark. Jeg tror det blir kaotisk mellom København og Hamburg. Jeg tror det blir kaotisk på morgentoget fra Oslo og nedover mot Gøteborg. Og jeg tror denne sommeren kommer til å vise at vi trenger større kapasitet fra Norge og Sverige og mot Tyskland, og også gjennom Tyskland, samt at det trengs et langt bedre nett med nattog.
– Men ikke alle avganger kommer til å være fulle. Hvis man planlegger litt, eller har Interrailbillett, så kan du ta pause der du vil eller ta andre tog enn de mest populære for å komme deg frem.
Han anbefaler å snakke med betjeningen på stasjonen eller sjekke på nettet om man underveis vil finne noen tog med flere ledige plasser.
Ruteopplysning som politisk virkemiddel
Kristian legger ikke skjul på at mye av engasjementet hans i Togferie-gruppen er politisk motivert. Derfor prøver han å bruke ruteopplysning som politisk virkemiddel.
– Jeg skal ha et bedre togtilbud i Norge og ut av Norge – av miljøhensyn. Samtidig som jeg synes det er jævlig artig å reise på ferie, helst med tog.
– Mitt inntrykk er at politikere og beslutningstakere sjelden tar tog, så de vet ikke hvor dårlig stilt det er. Ved å vise frem hvor dårlig stelt det er her og hvor bra det er andre steder, så skal de skjønne at det er mulig å få til et bra togtilbud her også.
– Hvordan har du sett effekten så langt?
– Jeg merker det på responsen fra folk, fra politikere og folk som jobber med tog, og ikke minst: dette er jo et område hvor folk stemmer med lommeboka og du ser jo at salget av togbilletter går opp innenriks, men ikke minst utenriks.
– Tog tar lenger tid, men har også en merverdi, du kan få mer ut av samme ferie og det begynner folk å skjønne og se på som et reelt alternativ. Men da må noen fortelle dem hvordan de skal bestille billetter, komme seg ned og sånn, for det er ikke like strømlinjeformet som det flybransjen er.
– Om du fikk trylle frem én avgang, tur-retur, hvilken ville det vært?
– Direkte nattog Oslo – Hamburg. Det gikk frem til 95/96 og ble nedlagt da. Det er jo egentlig bare å få opp ett togtilbud som eksisterte for 20 år siden
Kristian Skjellum Aas kan snakke lenge om norsk jernbane, togpolitikk og togferie. Det erkjenner han også underveis i intervjuet. Derfor er planen å skrive enda en artikkel med bakgrunn i dette intervjuet.
– Nå har jeg snakka mye, men man må kunne snakke mye hvis man skal lede en Facebook-gruppe sammen med Eivind Trædal, sier han med glimt i øyet og smil om munnen.